BADANIA MARKETINGOWE - DLACZEGO MAŁE FIRMY TAK BARDZO ICH POTRZEBUJĄ?

    We współczesnym świecie decyzje gospodarcze nie mogą polegać wyłącznie na intuicji. Dynamiczny rynek, elastyczność konkurencji, wysokie ryzyko inwestycyjne – to wszystko sprawia, że firmy zmuszone są do szybkiego reagowania.
     O wiele łatwiej jest natomiast reagować w oparciu o rzetelną analizę trendów i zjawisk na rynku. Tym sposobem jesteśmy w stanie szybciej dostrzec nisze rynkowe, wprowadzić nowe rozwiązania, zaoferować nowy produkt. Dodatkowo minimalizujemy w ten sposób ryzyko związane z podobnymi działaniami. Jeśli kiedykolwiek zastanawiali się Państwo, dlaczego w Polsce to właśnie duże firmy oferują innowacyjne rozwiązania, to odpowiedź jest prosta: w każdej z nich istnieje oddzielny departament zajmujący się stałym monitorowaniem rynku.

    Można oczywiście stwierdzić, że to sprawa pieniędzy – w końcu takie przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na opłacanie szeregu ekspertów od marketingu. Jak się jednak okazuje, badanie rynku nie musi być drogie. Cyprowski Infobrokering oferuje badania desk research polegające na analizie źródeł: statystyk, raportów rynkowych, informacji prasowych – nie zawsze dostępnych dla przeciętnego użytkownika Internetu. Podobne badania są zwykle dużo tańsze od powszechnie oferowanych ankiet, czy wywiadów (np. koszt najtańszego badania ankietowego w Internecie, przy próbie 100 badanych wynosi około 3 tys. zł – taka próba natomiast jest zwykle niereprezentatywna). Termin ich realizacji jest też z reguły dużo krótszy. Ich wadą bywa oczywiście mniejsza relewantność – doświadczenie badawcze mówi jednak, że podobne analizy są fundamentem do podejmowania decyzji biznesowych lub do prowadzenia bardziej szczegółowych i specyficznych, dostosowanych do danej firmy badań. Jak wynika z różnych badań dotyczących innowacyjności i przedsiębiorczości, w krajach zachodnich to właśnie sektor MSP jest motorem nowoczesności. Małe firmy podejmują tam odważne kroki, inwestują, wprowadzają usprawnienia, niespotykane rozwiązania. Robią to, ponieważ wiedzą, jak zmniejszyć ryzyko inwestycji. Każda rewolucja jest bowiem szczegółowo zaplanowana.

Filip Cyprowski